Beskrivelse: Deltagere får her fokus på områder inden for motivation, selvværd, udvikling, forandringsforståelse, psykologiske mekanismer, ønsker og mål mod egen uddannelse.
Begrundelse: Kursets indhold er vigtigt, da kursisten her får nye måder at tænke på, men også lærer at se sig selv i nye situationer og mod nye muligheder.
Beskrivelse: Deltagerne får her viden om en virksomheds sikkerhed, herunder formål, lovkrav, vedligeholdelse og udvikling i sikker adfærd.
Begrundelse: Når kursisten skal ud i praktik i virksomheden, er det vigtigt, at kursisten har viden og forståelse for vigtigheden af netop sikker adfærd i virksomheden. Både af hensyn til sig selv, men også hensynet til andre.
Beskrivelse: Deltagerne får gennem kurset kendskab til sundhedsfaktorer, som har påvirkning på den enkelte, såsom kostplaner kombineret med træningen. Men også kendskab til sammenhængen mellem det psykiske og fysiske arbejdsmiljø, og de stress faktorer som en uheldig kombination kan skabe.
Begrundelse: Deltagerne vil kunne udveksle erfaringer og synspunkter, som understøttes af teoretisk viden, så den enkelte lærer at forebygge / håndtere en given situation bedre, som også derved styrker den enkeltes selvværd. Men også læren om at bruge sin krop rigtigt.
Beskrivelse: Deltageren får kendskab til at kunne vurdere / disponere / vælge varierende arbejdsstillinger for at undgå nedslidning. Men lærer også at forstå sammenhængen mellem det psykiske og fysiske arbejdsmiljø. Der er på kurset også fokus på kroppens anatomi, så eleven kan forstå samspillet mellem anatomi, sundhed og træning.
Begrundelse: Faget giver deltagerne en bevidsthed omkring vigtigheden i at tage ansvar omkring egen situation og være bevidst om, at små ting gennem længere tid også kan medføre svære lidelser senere i livet.
Beskrivelse: Deltagerne undervises i LEAN principper, spildformer, Kaizen, optimeringsmetoder, dataopsamling og -styring, samarbejde og kreativitet.
Begrundelse: Faget gør deltagerne bevidst om sin egen rolle og betydning i virksomheden, samt vigtigheden i at kigge / tænke på de små detaljer i produktionen, som kan have afgørende betydning for virksomheden både på kort og lang sigt.
Beskrivelse: Deltagerne lærer at afholde og anvende tavlemøder som et planlægnings / styringsredskab i produktionen. De lærer også om forskellige målområder og måltal fx KPI tal.
Begrundelse: Faget gør deltagerne bevidste omkring brugen af tavlemøder som et planlægnings / kommunikations / informationsværktøj, som bliver et mere almindeligt værktøj i industrien.
Beskrivelse: Deltagerne får kendskab til kommunikationsformen i Teams samt forståelsen af væsentlig og uvæsentlig information, men også fortolkning / opfattelse af kommunikation.
Begrundelse: Deltagerne får forståelsen for denne kommunikationsform, men også vigtigheden i at lytte og forstå, samt vigtigheden i at være 100% tilstede i kommunikationen for at sikre effektivitet.
Beskrivelse: Deltagerne får kendskab til forskellige kvalitetsmodeller, så de får mulighed for at arbejde efter virksomhedens kvalitetsstyringssystem.
Begrundelse: Faget giver deltagerne en grundlæggende viden omkring kvalitetsbegreber / -systemer og en forståelse for vigtigheden i at følge og forstå det anvendte system i deres virksomhed.
Beskrivelse: Deltagerne får kendskab til vigtigheden i at efterleve virksomhedens kvalitetsmål og håndtering af eventuelle fejl og mangler.
Begrundelse: Her får deltagerne forståelse af vigtigheden i at kommunikere korrekt og præcist. Men også forståelsen for kunde og økonomisk konsekvens, hvis kvalitetssystemerne ikke overholdes / følges.
Beskrivelse: Deltagerne får kendskab og forståelse i at kunne læse / anvende enkle emne / arbejdstegninger, samt at kunne fremstille en emnetegning efter princippet - retvinklet projektion - med tilhørende stregarter, målsætning, tolerancer og tegningshoved.
Begrundelse: Faget giver deltageren en grundlæggende forståelse for at kunne lave / forstå / læse en arbejdes / emnetegning, samt at få forståelsen af vigtigheden i, at tegninger er en vigtig standard som skal følges i produktionsvirksomhederne. Tegninger og illustrationer kan også være en del af den medfølgende dokumentation, som leveres med helt ud til kunden.
Beskrivelse: Deltageren udfylder et spørgeskema med oplysninger vedrørende skolegang, efteruddannelse, læse / skrive / regne / it færdigheder, erhvervserfaring og livserfaring. Disse oplysninger afsluttes med en samtale med underviser / konsulenten på uddannelsesområdet. Erfaringsgrundlaget viser, hvor meget merit, der kan gives på uddannelsen.
Begrundelse: Ved at lave en RKV i forbindelse med forløbet gør det, at afklaringen sker så tidligt som muligt til gavn for deltageren / kommende arbejdsgiver / skolen og underviser.
Beskrivelse - Uddannelse start: Her møder underviserne eleven første gang, hører den enkeltes historie og erfaring til gavn for underviser, men også til gavn for klasse og eleverne.
Beskrivelse - Klar til praktik: En sidste forventningsafstemning med samtalen om målet med praktikken. Alt sammen for at sikre en struktureret kommunikation samt at sikre, at eleven får den støtte / vejledning i praktikken, der er nødvendig undervejs for at fastholde praktikpladsen / lærepladsen.
Beskrivelse - Opfølgning på praktik: Det er vigtigt at give eleven plads og tid til at fortælle omkring deres oplevelse fra praktikken, tale sammen på klassen og udveksle erfaringer og oplevelser, så vi som underviser får en god fornemmelse og indsigt i, hvad eleven tænker og føler. Det er også her, der kan være behov for at overveje et nyt praktiksted til praktik forløb nr. .