Søg på tradium.dk

Nyheder

Integration i tømrerfaget

 
 

27. februar 2019

Sifeldin og Abrham uddanner sig til arbejde i byggebranchen.

I en lys hal på Tradiums tømrerskole, er Abrham i gang med at fæstne gulvbrædder til det lille træhus, som han har arbejdet på i flere uger. Huset er omdrejningspunktet for et kursus, arrangeret i samarbejde mellem Tradium, Sprogcenter Randers og Randers Kommune, i håbet om at deltagerne, når kurset er omme, kan søge ud i byggebranchen og fx blive ansat som tømrermedhjælpere.

Kursisterne får undervisning af Martin Mortensen, som er lærer på Tømreruddannelsen. Sammen med ham er der også tilknyttet en vejleder fra sprogcentret, som følger op på, om deltagerne forstår de instruktioner, som Martin har givet dem.

-Mange af vores kursister kommer fra steder, hvor træ ikke er udbredt i byggebranchen, og derfor er det et helt nyt område for flere af dem, så der er mange nye ord, de skal forstå, forklarer Martin hvilket også underbygges af Abrham Afewerki Gebremichael, der er kursist på holdet.

- Vi bruger ikke meget træ i vores land, vi bruger sten, mur og beton fortæller Abrham.

Derfor var der også mange nye maskiner, der skulle læres at betjene – og så er det en fordel, at flere af kursisterne har en højtuddannet baggrund og derfor har hurtigt ved at lære nyt.

-Jeg var universitetsstuderende i Syrien, jeg læste arabiske sprog, forklarer Sifeldin Almoustafa

 

Man lærer dansk ved at snakke det

Måske grundet Sifeldins baggrund i sprogvidenskaben, så har han også en klar ide om, hvordan man lærer dansk

-Når man er i kontakt med danskere, bliver man meget bedre til dansk, fortæller Sifeldin, som blandt andet startede en butik, da han kom til Danmark og derigennem hurtigt kom til at lære sproget ved at tale med især unge, der kunne sproget.

Både Sifeldin og Abrham håber, at kurset kan lede til et job inden for byggebranchen, hvor de også føler, at de kan bruge deres baggrund aktivt.

-Da jeg var i Eritrea, var jeg lærer og underviste i geografi og matematik. Derfra kan jeg fx bruge geometri til at måle op og tegne tegninger.

Motivationen fejler heller ikke noget iblandt deltagerne, for de vil kunne klare dem selv.

-De (kursisterne red) har ikke været vant til at gå derhjemme og de vil gerne kunne forsøge dem selv og deres familier, forklarer Lisbeth Stadel Petersen, som er vejleder ved Sprogcenter Randers, der har været medspiller fra starten af projektet.

At lære dansk, er da også et af hovedformålene med projektet, og det kommer man automatisk til på sådan et kursus.

-Vi kommer jo forskellige steder fra, så er vi er nødt til at snakke dansk for at kommunikere med hinanden, fortæller Sifeldin.

Kursisternes forskellige oprindelse kunne man også frygte ville give anledning til spændinger, men det gør det ikke, tværtimod at mennesker af forskellige overbevisninger og baggrunde, mødes og arbejder sammen giver noget ekstra.

-Nogle af dem kommer fx fra forskellige stammer, der i deres hjemland er i konflikt, men her arbejder de side om side mod et fælles mål, beretter Martin.

 

Erfaringer delt undervisere imellem

Kurser som disse er ikke kun til gavn for deltagerne, de inspirerer også Tradiums undervisere til at blive dygtigere - og i et forsøg på, at strukturere og dele erfaringen med forskellige flygtningeforløb, har der blandt andet været afholdt intern undervisning af de lærere, der arbejder med flygtninge. Her har de udvekslet erfaring med hinanden og de kommende undervisere inden opstart af nye hold.

 

 

 
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret om små og store begivenheder hos Tradium.

Tilmeld dig