Søg på tradium.dk

Nyheder

Uddannelse set med robotøjne

 
 

27. august 2018

Tradium klæder unge på til at være robotternes kolleger

Foto: Steffen Damgaard klæder fremtidens medarbejdere på til at være robotternes kolleger. For menneskene er stadig det vigtigste.

Ligesom arbejdspladserne må følge med tiden, er fremtiden også en væsentlig del af arbejdet på uddannelsessteder som Tradium. Generelt handler arbejdsgivernes snak om robotter ofte om hardwaren. Hvad koster robotten, hvad kan den, og hvad sparer vi ved det. Men som ”kollegaer” til robotterne er menneskene trods alt stadig det vigtigste.

”Vi kan ikke købe hvert eneste stykke ny teknologi her på skolen for at bruge det i undervisningen,” siger uddannelseschef ved Tradium, Steffen Damgaard. ”Vi skal løbende have fokus på, hvad de unge skal lære. Skal de kende styresystemet, eller skal vi satse på færdigheder i at sætte sig ind i styresystemer.”

I dag kan de unge noget andet

”Skal du have teknologien til at fungere, må du også fokusere på dem, der skal betjene den.”

Et stort antal unge kommer i dag på skolen med en helt anden baggrund end for ikke særlig mange år siden. Tidligere havde en del fået nogle basale færdigheder ved at skrue i knallerter og lave bræddehytter. I dag kan de noget andet, som er mindst lige så relevant på fremtidens arbejdsplads.”

Du skal tænke fremtid i dag

Det kræver menneskelige kvaliteter at forstå at udnytte teknologien bedst. ”Som noget meget væsentligt handler de nødvendige kompetencer blandt andet om at være løsningsorienterede og at kunne stille de dumme spørgsmål. Vi er nødt til også at give de unge noget faglighed, og det kan være svært at nå det hele under uddannelsen, selv om de både lærer og kan meget mere end før i tiden.”

Det må en arbejdsgiver tænke på, og han skal vide, at smedelærlingen måske skal bruge lidt mere tid på at lære at svejse for til gengæld at kunne en masse andet. ”Nogle gange er lærlingen faktisk den bedste til at se mulighederne i ny teknologi - og den der har nemmest ved at tage den i brug.”

Steffen mener således, at det er farligt at måle en ung lærling på, hvornår vedkommende begynder at give overskud. ”Nogle virksomheder er så effektive, at de har svært ved at undvære lærlinge, for at de kan komme på kursus i seks uger. Arbejdsgiverne skal kigge indad og ikke kun være effektive, men også tænke på den medarbejder, de har brug for i morgen, og som ikke kommer af sig selv.”

En lærling skal ses som en langtidsinvestering. ”Vil du have kvalificeret arbejdskraft om ti år og være ajour med den nye viden, er det i dag, du skal handle på det.”

Unge vil lære mere

Når en medarbejder kommer på skolen, er det ofte fordi, at virksomheden har brug for en kompetence. ”Det er ikke så tit, at medarbejderen kommer på grund af eget ønske om at dygtiggøre sig. Men det ser nutidens unge anderledes på. De vil gerne lære mere, og arbejdsgiverens forståelse for det kan sagtens få indflydelse på den unges valg af arbejdsplads.”

Fremtidens maskiner og robotter kan udføre mange funktioner bedre end mennesker. ”Jo mere vi ser af det, jo mere skal medarbejderne lære noget andet. ”De unge skal også lære om menneskelige værdier og det at indgå i sociale relationer. Det kan computerne ikke. ”Jeg kan sagtens forestille mig et større behov for at blive dygtige mennesker frem for at blive bedre til de praktiske opgaver, som maskinerne overtager i morgen.” Uanset udviklingen og antallet af robotter og maskiner er der dog én ting, som ikke ændre sig. ”Interessen for faget er noget meget væsentligt for at kunne blive dygtig til det.”

 

Yderligere oplysninger

,
 
 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret om små og store begivenheder hos Tradium.

Tilmeld dig