På HTX underviser Mona Skogly de ældste årgange, hvilket også betyder, at niveauet i undervisningen kan blive meget højt – et niveau, som Mona nyder, da hun selv finder faget givende og spændende. Allerede da hun læste fysik på universitetet, underviste Mona også andre studerende i faget. Så når hun i dag arbejder som lektor på HTX i Randers, hvor hun underviser i fysik samt matematik, virker det derfor nærliggende at tro, at livet som underviser altid har ligget i kortene. Men det er ikke tilfældet.
- Jeg læste et halvt år på pædagoguddannelsen, fordi jeg gerne ville arbejde med mennesker. Men studieformen var ikke lige mig, så jeg kiggede på andre muligheder. Jeg havde altid interesseret mig for fysik, så jeg begyndte at læse det på universitetet. Måden at læse på her var meget mere mig, siger Mona, der især var glad for at læse et fag, der virkelig kunne udfordre hende.
Gennem studietiden på fysik var det heller ikke arbejdet som gymnasielektor, der lå lige for. Men fordi hun stadig havde et ønske om at arbejde med mennesker, var det alligevel en vej, hun endte med at forfølge.
- Efter at have gennemført fysikstudiet gik jeg i gang med en ph.d., men det blev lidt for tørt. Så da jeg så et ledigt job som underviser, gav jeg det en chance og kunne se det spændende ved det. Herefter underviste jeg i statistik og matematik, blandt andet på HHX, før jeg startede her på HTX i 2007, fortæller Mona, der bor i Randers med sin mand og tre børn, hvoraf et af dem også er elev på HTX.
Flere af Monas elever er virkelig i deres es, når de kan fordybe sig i avancerede formler på tavlen som klasse. Samtidig forsøger Mona også at tilpasse sin undervisning til de elever, hun har den givne dag.
- Når det er en fysikklasse, jeg underviser, kan vi godt køre ren teori i en time. Men underviser jeg elever på andre linjer, såsom kommunikation og it, prøver vi også at gøre det mere praktisk og lave forsøg i laboratoriet. For eleverne på andre linjer synes ofte, at fysikken bliver mest spændende, når de kan arbejde med den i praksis, siger Mona.
Hun tror også, at nøglen til god undervisning er, at der er tillid mellem eleverne og hende selv, samt at hun fremstår troværdig i relationen til dem. At man kan være åben om at have en hård dag, eller at dele af faget er udfordrende. Samtidig oplever hun også, at hvis eleverne ser, at hun er godt forberedt, så er de det også selv. Ligeledes forsøger hun at få det virkelighedsnære element ind i undervisningen.
- På et fysikhold havde vi teoretisk undervisning om termodynamiske maskiner og varmepumper. Derfor besøgte vi Johnson Controls i Aarhus, som netop laver varmepumper til industrien. Det syntes eleverne var vildt spændende, fordi de kunne se, at de formler, vi har kigget på i undervisningen, er fuldstændig som dem, de bruger i firmaet til at beregne med ude i praksis, fortæller Mona.
HTX i Randers er et lille gymnasium med et meget stærkt sammenhold. Netop det mener Mona også kendetegner hendes arbejdsplads gennem mere end 17 år – og det er noget, hun mener, er værd at værne om.
- Her på skolen er der simpelthen et nærvær mellem lærere og elever, samt eleverne imellem. Fordi skolen har den størrelse, den har, kender de hinanden på kryds og tværs af klasser og årgange. Det gør det til et meget trygt miljø at starte i som 1.g-elev, fortæller Mona, der også mener, at naturfagene og i særdeleshed fysik er så vigtige at mestre, fordi det giver os en forståelse af, hvordan verden hænger sammen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv opdateret om små og store begivenheder hos Tradium.